Poradnik dla planujących zakup wagi samochodowej

Informacje podstawowe

Przekazujemy podstawowe informacje o wagach samochodowych oraz ważniejsze wskazówki dla ich prawidłowego doboru i montażu. Dzielimy się naszą wiedzą oraz doświadczeniem, które zebraliśmy montując setki takich urządzeń.

Więcej informacji ? To prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny, dane teleadresowe znajdą Państwo na naszej stronie www a dodatkowo na końcu niniejszego poradnika.

  • 1.Podstawowy przyjęty podział wag samochodowych to: wersja wyniesiona i wersja zagłębiona. Podział ten dotyczy jednak tylko formy zabudowy, natomiast same wagi praktycznie są IDENTYCZNE.
  • W wagowej nomenklaturze pojęciem „waga samochodowa” określa się pomost wagowy posadowiony na czujnikach tensometrycznych wraz z miernikiem sumującym i przetwarzającym sygnały z czujników. Przy dłuższych wagach pomost składa się z dwóch lub trzech elementów, połączonych ze sobą mechanicznie. Sygnały z czujników tensometrycznych przeliczane są przez miernik na łączną masę ważonego pojazdu. Wynik wskazywany jest zwykle na wyświetlaczu miernika, z możliwością przesyłu wartości określonym protokołem komunikacyjnym na wyświetlacz wielkogabarytowy, PC czy drukarkę. 
  • Zatem:
  • a. jeśli pomosty wagowe ustawione są na fundamentach wyniesionych ponad poziom podłoża (odlewanych na miejscu lub prefabrykowanych), to mamy do czynienia z „wagą wyniesioną” - przykład poniżej
  • b. jeśli pomosty ułożone są na fundamentach zagłębionych w podłożu i licują z jego powierzchnią - to jest to „waga zagłębiona” - przykład poniżej

Zalety i wady obydwu form montażu omówimy w podsumowaniu.

  • 2.Na co zwracamy uwagę planując zakup wagi samochodowej? Przede wszystkim na gabaryty oraz maksymalną masę pojazdów, które zamierzamy ważyć - przy czym gabaryty to w praktyce długość, ponieważ szerokość wagi to zwykle 3m.
  • Pojedyncze pomosty wagowe mają z reguły szerokość 3 m, długość 6m i są łączone ze sobą mechanicznie w szereg, więc na logikę długości wag powinny być wielokrotnością sześciu metrów. W praktyce jednak rzadko stosuje się wagi krótsze niż 14m i dłuższe niż 18m. Na zamówienie wykonuje się pojedyncze pomosty krótsze niż 6 m, więc jest także możliwość wykonania wag "na wymiar". Przy okazji: ze względu na niemal niezależną od długości wagi ilość czujników tensometrycznych oraz tą samą elektronikę i podobne koszty transportu cena wagi np. o długości 12,5 m jest oczywiście niższa od ceny wagi 18 m – ale nie w proporcji do długości aż o jedną trzecią. Zatem różnica w cenie raczej nie uzasadnia zaoszczędzenia i zakupu wagi „na styk” z potrzebami.
  • Dla wagi zagłębionej wymagane jest miejsce o długości i szerokości wymaganej wagi plus grubości fundamentów dookoła oraz miejsce manewrowe umożliwiające wjazd na wagę „na wprost” wszystkimi kołami ważonych pojazdów.
  • Dla wagi wyniesionej tak nie jest. Wysokość takiej wagi na poziomym podłożu to ok. 0,4 m przy fundamencie wylewanym na miejscu i ponad 0,5 m w przypadku fundamentu prefabrykowanego. Dlatego musimy uwzględnić również najazdy na wagę (odlewane na miejscu lub prefabrykowane), których długości to zwykle 2 x 4,5 m. Jeśli podłoże NIE JEST poziome, to może zajść konieczność robienia jeszcze dłuższego najazdu i wyższych fundamentów, czyli użycia większej ilości betonu.
  • Przykładowo: dla wagi 18-metrowej jw. na poziomym podłożu potrzebujemy miejsca o długości: 18 m + 9 m + 0,3 m (przy fundamentach prefabrykowanych NAST) + ok. 0,2 m rezerwy czyli w zaokrągleniu minimum 28 m na długość i szerokość nieco ponad 3 m. Plus prosty odcinek drogi do wjazdu i zjazdu z wagi.
  • 3. Kształt i rodzaj podłoża. Powierzchnia wagi zawsze musi być pozioma, dlatego nawet jeśli „na oko” podłoże wydaje się poziome, to należy go sprawdzić NIWELATOREM. Od użycia tego urządzenia rozpoczynamy wszelkie plany montażu wagi ponieważ nawet jeśli zastosujemy prefabrykowane fundamenty i najazdy, to podłoże musi być wypoziomowane i posiadać wystarczającą twardość. Rekomendujemy skontaktowanie się telefoniczne lub mailowe w tej sprawie z naszą firmą. W uzgodnionym terminie dojedzie specjalista ze sprzętem, dokona pomiarów a dodatkowo doradzi, jak wybrać najoptymalniejszą wersji wagi. Potwierdzi też możliwości wjazdu transportu z wagą i rozładunku na okoliczność ewentualnych przeszkód typu: mostki na drodze dojazdowej, sieci energetyczne/teleinformatyczne, niewystarczająca szerokość drogi dojazdowej na zakrętach, ograniczona nośności drogi dojazdowej etc. Elementy wagi to duże gabaryty i spore ciężary: masa jednego pomostu wagowego to 12 ton a jednego prefabrykowanego najazdu to ok. 9 ton. Wjazd platformy transportowej z pomostami, rozłożenie dźwigu, rozładunek i montaż to odpowiedzialne zadanie logistyczne więc jest zasadnym, aby je zweryfikował ktoś z doświadczeniem. Więc tym bardziej zachęcamy do skorzystania z naszej propozycji wcześniejszego spotkania i dokonania wizji lokalnej.
  • 4. Obiekty towarzyszące wadze i wyposażenie wag. Miernik wagowy wyposażony w nieduży wyświetlacz musi zostać gdzieś zamontowany. Najprościej w skrzynce typu „kiosk” obok wagi ale najczęściej w sąsiadującej z wagą budce, w której pracuje obsługa wagi. Czasem jest to też portiernia firmy. Wskazanie miejsca zainstalowania miernika wagowego i miejsca pozyskania zasilania 1x230V umożliwia zaprojektowanie instalacji i wyliczenie wymaganych długości kabli. Uzgodnienia wymaga też wyposażenie wagi.
  • a. Drukarka. Podstawowa wersja umożliwia wydruk wyniku dokonanego pomiaru wraz z datą i godziną. To niemal zawsze wymagane wyposażenie wagi.
  • b. Wyświetlacz wielkogabarytowy. Montowany najczęściej na zewnątrz i wyposażony w duże świecące cyfry wskazuje obsłudze i kierowcy pojazdu wynik ważenia. To też niemal zawsze zamawiane wyposażenie wagi.
  • c. Oprogramowanie wagowe. Instalowane na komputerze użytkownika wagi po połączeniu z miernikiem wagowym umożliwia ewidencję pomiarów, ewidencję ważonych asortymentów i inne funkcjonalności w zakresie przepływów materiałowych.
  • d. Fundamenty i najazdy. Na fundamentach (alternatywnie na płycie fundamentowej) posadowione będą czujniki tensometryczne i pomost(y), zatem muszą mieć wystarczającą nośność i perfekcyjny poziom. Chociaż fundamenty winny zapewnić podparcie pomostów tylko w wyznaczonych miejscach, to dobrą praktyką jest wypełnienie cienką warstwą betonu również pozostałej powierzchni pod wagą - szczególnie na nieutwardzonym gruncie. Ułatwia to utrzymanie wagi w czystości i zapobiega porastaniu chwastami przestrzeni pomiędzy fundamentami. Firma NAST oferuje zarówno fundamenty i najazdy prefabrykowane jak również wykonanie ich u Klienta
  • Samodzielnie wykonane najazdy muszą też być tak wyprofilowane, żeby umożliwiać łatwy wjazd i zjazd wszystkim przewidzianym do ważenia pojazdom. Najazdy nie mogą stykać się z pomostami wagowymi.
  • Fundamenty i najazdy prefabrykowane (przykład poniżej) gwarantują niezbędną wytrzymałość a kupione łącznie przyspieszają czas montażu wagi o minimum tydzień. Waga ze wszystkimi elementami prefabrykowanymi wygląda estetyczniej i dodatkowo : CAŁA konstrukcja objęta będzie odpowiedzialnością i gwarancją NAST. Przy spełnieniu dodatkowych warunków nawet do 15 lat.
  • e. Szlaban(y). Jeśli zachodzi potrzeba blokowania wjazdu lub/i zjazdu z wagi, szczególnie jeśli mamy do czynienia z dużą ilością ważonych pojazdów
  • f. Wszelkie inne potrzebne. Może to być czytnik numerów rejestracyjnych, oświetlenie, sygnalizator uprawniający do wjazdu na wagę i jej opuszczenia etc. W tym zakresie decydujące są potrzeby i wyobraźnia Klienta ale i my potrafimy niejedno doradzić
  • 5. Legalizacja. Jeśli wymagana: deklaracja zgodności wystawiana przez uprawnione osoby ( NAST takimi uprawnieniami dysponuje) zwana potocznie pierwszą legalizacją. Zachowuje ważność od dnia jej wystawienia do końca roku kalendarzowego plus dwa lata. Do jej wystawienia konieczna jest kalibracja wagi przy użyciu certyfikowanych odważników. Kolejne legalizacje – jeśli wymagane – również wymagają przeprowadzenia kalibracji za pomocą certyfikowanych odważników i musi być podpisana przez uprawnionego Inspektora.
  • 6. Czego nie wolno robić na wagach samochodowych. Ze względu na połączenia mechaniczne pomostów i ich posadowienie na punktowych czujnikach tensometrycznych nie wolno:
  • a. Szybko wjeżdżać i zjeżdżać z wagi. Prędkość poruszania się na wadze ograniczona jest zwykle do 5 km/h
  • b. Na wadze nie należy ostro hamować
  • c. Na wagi nie należy wjeżdżać poprzecznie – pomimo, że jest to dla wersji zagłębionej możliwe.
  • d. Ze względu na specyfikę konstrukcji nie należy wagi zagłębionej traktować np. jako parkingu w czasie, gdy nie jest używana. Parkując często trzeba dokonywać manewrów, które dla wagi są zabronione
  • e. Na pomostach wagowych nie wolno wykonywać żadnych prac z użyciem np. młotów udarowych, wibratorów czy sprawdzania jakichkolwiek maszyn generujących drgania. Nie należy też zrzucać ciężkich przedmiotów na pomost
  • f. Nie wolno spawać elementów stalowych wagi w sposób, przy którym prądy spawania przepływałyby przez czujniki tensometryczne czy instalację elektryczną wagi. Grozi to zniszczeniem systemu pomiarowego!
  • 7. Na zakończenie poglądowe porównanie wersji wagi samochodowej zagłębionej i wyniesionej.
Istotne czynnikiWersja wyniesionaWersja zagłębiona
Woda, lódNie ma problemu z wodą, najazdy mogą wymagać odlodzenia w zimieKanał fundamentowy MUSI mieć zawsze drożne odwodnienie !
Wjazd/zjazd
  • a. Zawsze bardziej utrudniony niż w przypadku wagi zagłębionej, licującej z podłożem
  • c. Kierowca musi zachowywać szczególną ostrożność, aby nie dojeżdżać do skrajni wagi
Bezproblemowe z zachowaniem warunków pkt. 6
Wymagane miejsce na wagę
  • a. długość: prócz miejsca na samą wagę trzeba uwzględniać długości najazdów, szacunkowo wymagane jest: długość samej wagi plus minimum 10m
  • b. szerokość fundamentów, która jest najczęściej identyczna z szerokością wagi lub nieznacznie większa
Tylko wymiary wagi plus grubości fundamentów zagłębionych (rzędu 0,25m) wokół wagi
Ważenie każdej osi pojazdu indywidualnienienie
Wjazd/zjazd pod kątem do długości wagiPraktycznie niemożliwy, zwłaszcza dużym pojazdemPraktycznie możliwy ale niezalecany / niedozwolony
Ważenie więcej niż jednego pojazdu jednocześnieTak, o ile pojazdy wszystkimi kołami znajdują się na wadzeTak, o ile pojazdy wszystkimi kołami znajdują się na wadze

www.nast.com.pl , biuro@nast.com.pl, +48 602 628 877, +48 690 553 939